Den er stor, den er stærk, og den beskytter sin familie. Derfor lægger kodiakbjørnen også navn til den nye generation af Škodas største SUV med op til syv sæder.
Den nye Kodiaq stiller med nyt design, innovativt interiør, endnu mere plads, ny drivlinje med eldrift og nye assistentsystemer, når den får dansk premiere i sommeren 2024.
Robust design
Den nye Kodiaq er den første Škoda-model med designelementer fra Škodas nye Modern Solid-design. Designfilosofien er, at ‘form følger funktion’, og det kommer bl.a. til udtryk ved, at den nye Kodiaq har et robust udseende, hvor især den markante front spiller en central rolle.
Škoda-logoet er i Unique Dark Chrome, og den sekskantede kølergrill kan suppleres med en lysstribe fra forlygte til forlygte. Apropos forlygter fås anden generation Kodiaq med anden generation TOP LED Matrix-forlygter. De tilpasser fortsat lyset dynamisk til trafik og kørselsforhold, men giver nu 15 procent mere lys.
Interiør á lá Enyaq
Den nye generation Kodiaq har stadig masser benplads og komfort til både for- og bagsædepassagerer. Nu bliver alle også forkælet med interiørtemaer, som du måske kender det fra elbilen Enyaq. Forsæderne kan udstyres med massage, og funktionen indstilles på den nu 13 tommer store touchskærm.
De tre drejeknapper under skærmen er nu intuitive Smart Dials. Du kan både dreje og trykke på dem, og når du gør det, får du berøringsfeedback. Hver knap har sit eget lille infodisplay, og den midterste knap kan individualiseres til lynbetjening af en bestemt funktion.
Endnu mere rummelig
Med en længde på 4.758 mm er den nye generation Kodiaq blevet 61 mm længere. Bredden er 1.864 mm, og højden er 1.659 mm. Den øgede længde giver mere bagagerumsplads. Der er nu 910 liter – 75 liter mere – i versionen med fem sæder og 340 liter – 70 liter mere – i versionen med syv sæder, når alle sæder er i brug.
Med tredje sæderække fældet frem har versionen med syv sæder 845 liter. Bliver alle sæder bagi lagt ned, har de to modelvarianter henholdsvis 2.105 liter og 2.035 liter bagageplads.
Plug-in-hybrid med hurtigladning
For første gang fås Kodiaq som plug-in-hybrid. Batteriet på 25,7 kWh giver en rækkevidde på op til 100 km (WLTP). Ligesom en Enyaq kan den nye Kodiaq 1.5 TSI iV lade med 11 kW AC i en ladeboks, og den kan hurtiglade med 50 kW DC på ladestationer.
Den samlede ydelse fra benzin- og elmotor er 204 hk. Derudover fås Kodiaq – ligeledes for første gang – med en ekstra økonomisk 1.5 TSI mHEV-benzinmotor med 150 hk, mens den kraftigste TSI er en 2.0 med 204 hk. Den nye Kodiaq fås desuden med 2.0 TDI-dieselmotorer med 150 hk eller 193 hk. Alle har motorer har DSG-automatgear, og de to stærkeste har 4x4.
Premiere på nye assistentsystemer
Med den nye Kodiaq er der Škoda-premiere på nye assistentsystemer. Det gælder Crossroad Assist, der anvender radarsensorer i forkofangeren og frontkameraet til at holde øje med tværkørende trafik i kryds med begrænset udsyn pga. f.eks. parkerede biler.
Et andet nyt assistentsystem, som bliver introduceret i løbet af næste år, er Remote Trained Parking. Trained Parking er kendt fra Enyaq, hvor bilen kan lære at udføre en tilbagevendende parkering – f.eks. i indkørslen derhjemme – automatisk. Remote Trained Parking gør det muligt at fjernstyre den assistent med MyŠkoda-appen.
Læs mere om den nye Kodiaq
Få alle nyheder om Kodiaq direkte